با ما حرفه ای شوید

  • عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید

حرارت در تابلو برق


حرارت در تابلو برق و علتهای آن:

ایجاد حرارت در تابلو برق امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است . در اثر کارکرد لوازم الکتریکی ، وجود مقاومت الکتریکی ، پدیده القاء و تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی گرما تولید میشود . در صورتیکه گرما از مقدار معینی بیشتر شود باعث ذوب شدن روکش سیمها و بروز اتصالی و آتش سوزی در تابلو برق می شود.

علت ایجاد حرارت نامتعارف در تابلو برق:

علل بوجود آمدن حرارت نامتعارف را میتوان به دو دسته مکانیکی و الکتریکی تقسیم کرد .

علل مکانیکی:

1- شل شدن اتصالات مربوط به کابلشوها و وایرشوها.

2- اکسید شدن ترمینالها ، کابلشوها و تجهیزات داخل تابلوها.

علل الکتریکی:

1- بالانس نبودن ولتاژ سه فاز .

2- بالانس نبودن جریان سه فاز.

3- از بین رفتن عایق تجهیزات الکتریکی از قبیل کلیدها و سیم پیچی موتور.

راههای تشخیص حرارت:

دو راه برای تشخیص حرارت نامتعارف در تابلو برق وجود دارد:

1- تشخیص حرارت از طریق لمس کردن با دست که کاری رایج است ولی به هیچ عنوان معقول نیست چون خطر برق گرفتگی بسیار بالاست.

2- استفاده از دوربینهای حرارتی که از فاصله ای معین حرارت قسمتهای مختلف تابلو را بصورت طیف رنگی بین آبی تا قرمز نمایش میدهند.

در بررسی علل ایجاد حرارت نامتعارف در تابلو برق ابتدا باید علل مکانیکی را کنترل نمود و پس از آن با استفاده از تجهیزاتی مثل ولتمتر و آمپرمتر به کنترل عوامل الکتریکی پرداخت.

حرارت در تابلو برق
انتشار : ۱۷ شهریور ۱۳۹۹

تقسیم بندی تابلوها از نظر نوع استفاده


تقسیم بندی تابلوها از نظر نوع استفاده:

از نظر نوع استفاده تابلوها به دو نوع تابلو های تقسیم و تابلوهای کنترل تقسیم بندی میشن.

تابلوهای تقسیم: تابلو هایی هستن که کار قسمت بندی فیوزها رو انجام میدن، فرض کنید توی یه کارخونه همه ی دستگاه ها دارای تابلوی کنترل سرخود هستن، در این صورت برای رسوندن برق اصلی به این دستگاه ها از تابلوی تقسیم استفاده میکنیم .به این صورت که کابل اصلی از فیوز کنتور به داخل تابلو تقسیم میاد و به کلیدِ(فیوز) اصلی تابلو وصل میشه وبعد از خروج از کلید اصلی به یکسری فیوز که کار قسمت بندی را انجام میدن وارد میشه واز هر فیوز برای دستگاه مخصوص خارج میشه. کوچکترین نمونه تابلوهای تقسیم جعبه فیوزهای خانگی هست.

تابلوهای کنترل :تابلو های کنترل، مجموعه ای از فیوزها ،کنتاکتورها، بیمتال ها، شاسی استارت استپ، لوازم اندازه گیری و ... هستن که کار راه اندازی و محافظت موتور رو انجام میدن.

یعنی در تابلوهای کنترل لوازمی که برای راه اندازی و محافظت موتور نیاز هست نصب میشه و توسط شستی استارت - استپ و دیگر لوازم فرمان میتونیم موتور رو روشن و خاموش کنیم و یا توسط کنترل فاز و بیمتال از موتور محافظت میکنیم.

تابلوهای کنترل از دو قسمت مدار فرمان و مدار قدرت تشکیل میشن.

تقسیم بندی تابلوها از  نظر نوع استفاده
انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

تایمر


تایمر:

تایمرها لوازم الکترونیکی هستن که به ما امکان تاخیر در قطع و وصل مدار رو میدن و در مدارات ستاره مثلث برای ضربه دوم ( انتقال از حالت ستاره به مثلث) استفاده میشن.

البته تایمرهای پنوماتیکی (بادی ) هم در بازار موجود هستن که کمتر مورد استفاده قرار می گیرن. تایمرها در رنجهای ثانیه ، دقیقه ،ساعت و ... ساخته میشن .

تایمر دارای یک بوبین با علامت a1 و a2 یا PH و N هست. یک ترمینال مشترک با شماره 15 ، یک ترمینال با شماره 16 که مربوط به کنتاکت بسته هست و یک ترمینال با شماره 18 که مربوط به کنتاکت باز هست. وقتی برق به بوبین تایمر میرسه، شروع به تایمگیری میکنه ( با ولومی که روی تایمر قرار داره میشه زمان رو تنظیم کرد) و بعد از سپری شدن زمان تنظیم شده، تیغه ی باز ،بسته و تیغه ی بسته ، باز میشه یعنی در حالت عادی اتصال بین کنتاکت 15 و 16 برقراره و بعد ازپایان تایم تنظیم شده اتصال بین 15 و 18 برقرار میشه و تا زمانی بوبین برقداره این اتصال برقرار می مونه.

 

تایمر
انتشار : ۳۰ تیر ۱۳۹۹

فریم تابلو برق


فریم:

محفظه ای فلزی است که معمولا ورود و خروج کابلها از قسمت پایین اون انجام میشه و لوازم موردنیاز برای روشن و خاموش کردن و حفاظت موتور درون اون قرار می گیره. فریمها انواعی دارن که توضیح میدم:

1. فریم توکار: مخصوص ساختمانها و جاهایی که قراره فریم در داخل دیوار کار گذاشته بشه.

2 . فریم روکار:در اکثر جاها استفاده میشه و روی دیوار نصب میشه البته در محل سرپوشیده.

3. فریم بارانی: مخصوص نصب در فضای باز و بدون سرپناهِ که کاملا در برابر باران و برف مقاوم هستش .

4. فریمهای ایستاده (سلولی): این فریم ها در جایی که اندازه فریم بزرگه و نمیتونیم اون رو روی دیوار نصب کنیم ، استفاده میشه و فریم در واقع روی زمین قرار می گیره و یا روی چهار پایه ی فلزی که برای همین کار درست شده نصب می شه.

فریمها از نظرکاربرد تفاوتی باهم ندارن و همه ی انواع اون محفظه ای فلزی هستن که لوازم مربوطه داخل اون قرار میگیره و فقط از نظر محل قرار گیری باهم تفاوت دارند.(توکار, روکار, بارانی)

انتخاب فریم مناسب بر اساس اندازه ی لوازمی که قراره داخل اون قرار بگیره انجام میشه.

فریمها از نظر سایز استاندارهایی دارن که تولید کننده ها با همین استاندارد اقدام به تولید فریم می کنن که در اینجا توضیحاتی در مورد سایز فریمها برات میگم . سایز فریمها با شماره مشخص میشه که شماره اول از سمت چپ عرض فریم و شماره دوم ارتفاع فریم هست البته در بعضی مواقع از شماره سومی هم استفاده میشه که عمق فریم رو نشون میده.

مثال فریم 18+40*30 که عرض فریم 30سانتیمتر ، ارتفاعش 40 سانتیمتر و عمقش 18 سانتیمترهست.

سایز استاندارد فریمها:

سایز فریمها بصورت زیر هست 30×20 – 40×30 – 50×40 – 60×40 – 70×50 – 80×60 – 100 ×80 – 120×100 و فریمهای ایستاده کهمعمولا 200×120 هستن و البته فریمهای سفارشی که در هر اندازه دلخواه ساخته میشن مثل فریم پیانویی.

فریم تابلو برق
انتشار : ۲۲ تیر ۱۳۹۹

تابلو برق و انواع آن


تابلو برق و انواع آن

تابلو برق یک محفظه ی فلزی ست که برای نصب و سیم بندی لوازم الکتریکی و الکترونیکی مورد نیاز برای توزیع جریان و راه اندازی الکتروموتورها استفاده میکنیم. همچنین لوازم نمایشگر شامل ولتمتر، آمپرمتر، کسینوس فی متر و دیگر تجهیزات اندازه گیری روی تابلو نصب میشن تا با اندازه گیری و نمایش مقادیر، کار کنترل رو برای ما راحتتر کنن . تابلوهای برق از نظر ولتاژ به تابلوهایLV وMV تقسیم میشن که تابلوهای LV زیر 1000 ولت و تابلوهای MV از 1000 تا 36000 ولت ساخته میشن.

تابلو برق و انواع آن
انتشار : ۱۸ تیر ۱۳۹۹

کلید حرارتی


کلید حرارتی:

کلیدهای حرارتی قادر هستن کارِ فیوز و بیمتال رو با هم انجام بدن و میشه اونها رو بدون کنتاکتور در مدار قرار داد، یعنی الکتروموتور رو در برابر اضافه جریان و اتصال کوتاه محافظت میکنن. روی این کلیدها دو تا شستی وجود داره که کار قطع و وصل رو انجام میده . ضمنا می تونیم روی کلید حرارتی کنتاکت کمکی هم نصب کنیم.

کلیدهای حرارتی مثلِ بیمتالها در رنجهای مشخصی تولید میشن و هر رنج مخصوص الکتروموتور با همان مشخصات آمپری هست.

 

کلید حرارتی
انتشار : ۱۶ تیر ۱۳۹۹

بیمتال چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟


بیمتال:

وسیله ای که موتور رو در برابر اضافه جریان محافظت میکنه.

یعنی با یک پیچِ تنظیم که روی بیمتال تعبیه شده میتونیم آمپر رو تنظیم کنیم (تنظیم بر اساس جریان نامی موتور)و اگرموتور به هر دلیلی (مکانیکی یا الکتریکی) آمپری بیشتر از جریان نامی استفاده کنه ، بیمتال مدار رو قطع میکنه تا از سوختن الکتروموتور جلوگیری کنه . روی بیمتال غیر از ولوم تنظیمِ رنج آمپر ،ولوم کوچک دیگه ای هست که دو حالت دستی و اتومات داره و برای این تعبیه شده که در مواقعی که موتور آمپر بیشتری کشید و بیمتال قطع کرد ، بعد از سرد شدن که معمولا 5 دقیقه طول میکشه، بتونیم بصورت دستی یا اتومات دوباره وصلش کنیم. به این صورت که اگه ولوم رو روی حالت دستی بگذاریم باید شستیِ ریستِ بیمتال رو فشار بدیم تا کنتاکتش وصل بشه ولی اگه رو حالت اتومات باشه ،بعد از سرد شدن تیغه داخلی ،کنتاکتِ باز شده ی بیمتال بصورت اتومات بسته میشه و مدار آماده استارت هست.

بیمتالها طوری ساخته شدن که قابل اتصال مستقیم زیر کنتاکتور هستن و ورودی اونها بصورت زایده هایی مثل سیمِ مفتول هست که این زایده زیر پیچ کنتاکتور محکم میشه و خروجی بیمتال هم بصورت پیچی هست، که سیم زیر پیچ بسته میشه .

در آمپرهای بالا بیمتالها طوری طراحی شدن که میتونیم اونها رو به دو صورت مجزا از کنتاکتور و چسبیده به کنتاکتور استفاده کنیم .

ساختمان داخلی بیمتال تشکیل شده از دو فلز به هم چسبیده که ظرفیتِ گرمایِ ویژه ی اونها با هم تفاوت داره طوری که وقتی آمپر موتور بالا میره در واقع حرارتِ داخلی بیمتال بالا میره و فلزی که ظرفیت گرمای ویژه ی اون کمتره منبسط میشه و تیغه بسته ی بیمتال رو قطع میکنه.

بیمتال چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟
انتشار : ۱۵ تیر ۱۳۹۹

فیوز


فیوز:

فیوزها لوازم حفاظتی هستند که مصرف کننده ها رو در برابر اتصال کوتاه و اضافه جریان محافظت میکنن . فیوزها انواعی دارن از جمله فیوز سیگاری ، فیوز فشنگی ، فیوز تیغه ای ، فیوز مینیاتوری ، فیوز کمپکت یا اتومات.

فیوزهای سیگاری ، فشنگی و تیغه ای از نوع قدیمی هستن که کم کم دارن از دور خارج میشن و جای خودشون رو به فیوزهای مینیاتوری و اتومات میدن. کار انواع فیوز یکی هست و همه ی اونها مدار رو در برابر جریان اضافی و اتصال کوتاه محافظت میکنن و فقط شکل ظاهری و نحوه ی قطع مدار در فیوزها با هم فرق داره. دسته اول (نوع قدیمی)طوری طراحی شدن که با یکبار اتصال کوتاه یا اضافه جریان ،سیم داخلی اونها ذوب میشه و دیگه قابل استفاده نیستن ولی فیوزهای مینیاتوری و اتومات بعد از اتصال کوتاه یا اضافه جریان، مدار رو قطع میکنن و بعد از رفع عیب میتونیم دوباره اونها رو وصل و استفاده کنیم.البته فیوزهای مینیاتوری هم بعد از مدتی کار کردن حساس میشن و کارآیی خودشون رو از دست میدن و باید عوض بشن. فیوزهای مینیاتوری در انواع تکفاز ،دو فاز ، سه فاز و سه فاز به همراه نول ساخته میشن.

از نظر تیپ ، فیوزهای مینیاتوری به سه تیپ B ، C و D تقسیم میشن که تیپ B تند کار هستن و در روشنایی و مصارف خانگی بکار میرن و در برابر اضافه جریان حساس هستن و با کمترین اضافه جریان و در مدت زمان مشخص مدار رو قطع میکنن ولی فیوزهای تیپ C کند کارن و مخصوص راه اندازی موتورآلات هستن و قادرن جریان راه اندازی ، که معمولا بیش از سه تا پنج برابر جریان نامی هست رو تحمل کنن و فیوزهای تیپ D که برای مصارف خاص صنعتی کاربرد دارن.

فیوزهای مینیاتوری و اتومات از نظر گستره آمپر استانداردهایی دارن که به قرار زیر هست :2، 4 ، 6، 10، 16، 20، 25، 32، 40، 50، 63، 80، 100، 125، 160، 200، 250، 315، 400، 630، 800و ... آمپر، که فیوزهای مینیاتوری از 2 تا 63 آمپر و کلیدهای اتومات از 20 آمپر به بالا ساخته میشن. البته نوع قابل تنظیم کلید اتومات هم هست که گستره تنظیم اونها بین 8/0 تا 1 هست مثلا یک کلید اتومات قابل تنظیم 100 آمپر از 80 تا 100 آمپر تنظیم میشه.

فیوز
انتشار : ۱۴ تیر ۱۳۹۹

نحوه کار و تنظیم کنترل بار دیجیتال


رله ی کنترل بار دیجیتال:

همونطور که می دونی کنترل بار وسیله ای برای جلوگیری از سوختن الکتروموتور در برابر اضافه جریان هست . به این صورت که روی بدنه کنترل بار سه تا سوراخ تعبیه شده که هر کدوم به عنوان یک ترانس جریان عمل می کنه و سیم یا کابل اصلی از داخل اونها عبور می کنه (البته بجز سوراخ وسط که عبور یا عدم عبور کابل از اون بی تاثیر هست ) و دستگاه جریانی که از هر کابل عبور میکنه رو اندازه گیری میکنه و علاوه بر نمایش جریان روی نمایشگر دستگاه ، با مقایسه جریان مصرفی و جریان تنظیم شده ، چنانچه جریان مصرفی بیش از جریان تنظیم شده باشه مدار رو قطع میکنه تا از سوختن الکتروموتور جلوگیری کنه.

 

تماشای فیلم آموزشی نحوه کار و تنظیم کنترل بار شیوا امواج در آپارات

 

نحوه ورود به منو و برنامه دهی:

روی دستگاه 3 تا دکمه تعبیه شده که دکمه بالا مربوط به منو و دکمه های + و – مربوط به تنظیم مقدار هر گزینه ست.

با یکبار فشار دادن دکمه ی منو وارد منوی تنظیمات میشیم و با هر بار فشار دادن اون به گزینه بعدی تنظیمات هدایت میشیم و در هر گزینه می تونیم مقدار اون رو با دکمه های + و – تنظیم کنیم.

گزینه های منو:

1-گزینه اول مربوط به افزایش جریان هست که باید روی جریان نامی الکتروموتور تنظیم بشه و به هر دلیل آمپر مصرفی از آمپر تنظیم شده بالاتر بره ، کنترل بار مدار رو قطع میکنه. در این مدل که در فیلم مشاهده میکنی ، این گزینه از 1 تا 60 آمپر قابل تنظیم هست.

2- گزینه دوم مربوط به کاهش جریان هست و برای مواردی کاربرد داره که کاهش جریان باعث آسیب به الکتروموتور میشه مثلا کفکشها و پمپهای شناور، چنانچه بدون آب کار کنن باعث سوختن الکتروموتور و آسیب رسیدن به پمپ میشه که می تونیم با تنظیم این گزینه از این کار جلوگیری کنیم. همینطور که میدونی اگه پمپ آب بدون آب کار کنه آمپر مصرفی اون پایین میاد ( بدلیل اینکه موتور بدون بار کار میکنه ) در نتیجه در اثر پایین اومدن جریان ، دستگاه مدار رو قطع میکنه و با تنظیم روی عدد 0 این گزینه غیر فعال میشه.

3-گزینه سوم مربوط به عدم تقارن جریانهاست. یعنی اگه یک فاز آمپر کمتر یا بیشتری مصرف کنه ، کنترل بار مدار رو قطع میکنه. این گزینه از 7 تا 100% قابل تنظیم هست . یعنی مثلا اگه اون رو روی 20% تنظیم کنیم وقتی جریان دو فاز تا 20% با هم اختلاف داشته باشن از اون چشم پوشی میکنه ولی اگه اختلاف بیش از 20% شد مدار رو قطع میکنه.

4-گزینه چهارم مربوط به تاخیر در وصل هست به این معنی که وقتی برق به بوبین کنترل بار میرسه ، بعد از سپری شدن زمان تنظیم شده در این گزینه، رله ای که در مسیر مدار فرمان قرار داره عمل میکنه و مدار آماده استارت هست. این گزینه از 0 تا 240 ثانیه قابل تنظیم هست.

5-گزینه پنجم تاخیر در قطع برای خطای افزایش جریان و عدم تقارن جریانهاست و در صورتی که یکی از دو خطای گفته شده رخ بده ، بعد از سپری شدن زمان تنظیم شده ، کنترل بار مدار رو قطع میکنه. این گزینه از 0 تا 10 ثانیه قابل تنظیم هست.

6-گزینه ششم تاخیر در قطع برای خطای کاهش جریان هست و از 5 تا 10 ثانیه قابل تنظیمه.

7-گزینه هفتم زمان استارت اولیه ست . همینطور که می دونی آمپر استارت در الکتروموتورها 3 تا 5 برابر جریان نامی هست و با تنظیم این گزینه مشخص می کنیم که کنترل بار به مقدار زمان تنظیم شده از بالا بودن آمپر چشم پوشی کنه تا از آمپر استارت عبور کنه و بعد از عبور از آمپر استارت شروع به محافظت کنه. این گزینه از 0 تا 120 ثانیه قابل تنظیم هست.

ترمینالهای ورودی و خروجی:

این دستگاه دارای 6 ترمینال هست که ازسمت چپ ترمینال اول مربوط به نول و ترمینال دوم مربوط به فاز بوبین کنترل بار هست و برق 220 ولت باید به این دو ترمینال متصل بشه .

ترمینال سوم مربوط به ریست اتوماتیک هست که با وصل برق به این ترمینال ، بعد از هر خطا که منجر به قطع رله بشه ، کنترل بار بصورت اتوماتیک با تاخیر زمانی OnDelay+60s که بصورت شمارش معکوس روی نمایشگر نشون داده میشه ، رله رو وصل میکنه و در صورت نرمال بودن وضعیت به کار خودش ادامه میده و در صورت تکرار خطا ، این عمل تا 3 مرتبه انجام میشه و بعد از اون منتظر ریست دستی می مونه.

ترمینال چهارم که با حرف انگلیسی C مشخص هست ، ترمینال مشترک هست که برق مدار فرمان بعد از کنترل فاز به این ترمینال میاد.

ترمینال پنجم که با حروف NC مشخص شده کنتاکت نرمال بسته هست که در حالت عادی و برقدار نبودن کنترل بار ، ترمینال C با این ترمینال به هم متصل هستن.

ترمینال ششم با مشخصه حروف NO یا نرمال باز که در حالت عادی باز بوده و با وصل برق کنترل بار این ترمینال بسته شده و با ترمینال C در مسیر مدار فرمان قرار میگیره.

 

 

 

 

پیغامهای خطا:

در زمان وجود خطا و قطع رله ، روی نمایشگر پیغام خطا نمایش داده میشه و چراغ چشمک زن مربوط به همون خطا روشن میشه.

1- در صورت قطع رله در اثر افزایش جریان روی نمایشگر پیغام Lod نمایش داده میشه و چراغ چشمک زن OL روشن میشه .

2- در صورت قطع رله در اثر کاهش جریان روی نمایشگر پیغام Unc نمایش داده میشه و چراغ چشمک زن UL روشن میشه.

3- در صورت قطع رله در اثر عدم تقارن جریانها روی نمایشگر پیغام Ubc نمایش داده میشه و چراغ چشمک زن %A روشن میشه.

در هر یک از حالتهای بالا با فشار دادن همزمان دکمه های + ، - و یا یکبار قطع و وصل کردن برق بوبین کنترل بار ، میتونیم دستگاه رو ریست کنیم که مجددا آماده به کار بشه.

 

 

 

نحوه تنظیم کنترل بار:

بعد از ورود به منو میتونیم گزینه ها رو یک به یک و به مقدار مورد نیاز با دکمه های + و – تنظیم کنیم.

برای ثبت تنظیمات باید همه گزینه ها رو تنظیم کنیم یا اگه قصد تنظیم یا تغییر یک گزینه رو داریم ، باید همه گزینه ها رو فعال و از اونها عبور کنیم . بطور مثال اگه قصد تنظیم یا تغییر گزینه اول رو داریم باید یکبار دکمه ی منو رو فشار بدیم و بعد از تنظیم مقدار جریان دلخواه ، شش بار دکمه منو رو فشار بدیم و از همه گزینه ها عبور کنیم و وقتی به عدد 0 با روشن بودن نشانگر نرمال رسیدیم ، تغییرات اعمال شده ثبت میشه و کنترل بار آماده کار هست.

نکته : وقتی وارد منوی تنظیمات میشیم و گزینه ای رو تنظیم می کنیم ، اگه به مدت 5 ثانیه دکمه ای رو فشار ندیم ، دستگاه بصورت خودکار از منو خارج میشه و تنظیم اعمال شده ثبت نمیشه.

 

 

 

نشانگرهای دستگاه:

روی کنترل بار 8 عدد نشانگر LED تعبیه شده که وقتی وارد منو میشیم روی هر گزینه ای باشیم نشانگر مربوط به اون گزینه روشن میشه:

1 –OL : نشانگر افزایش جریان.

2 –UL : نشانگر کاهش جریان.

3 –%A : نشانگر عدم تقارن جریانها.

4 –ON : نشانگر تاخیر در وصل.

5 –OFF : نشانگر تاخیر در قطع برای خطای افزایش جریان و عدم تقارن جریانها.

6 –OFF(u) : نشانگر تاخیر در قطع برای خطای کاهش جریان.

7 –Normal : وضعیت آماده بکار بودن کنترل بار.

8 –Delay Start : زمان استارت راه اندازی.

لازم هست توضیح بدم که در زمان آماده بکار بودن دستگاه ، روی نمایشگر عدد 0 و در زمان روشن بودن الکتروموتور مقدارجریان مصرفی نمایش داده میشه.

از اینکه این مطلب رو خوندی و فیلم آموزشی رو تماشا کردی خیلی متشکرم و امیدوارم این مطلب برات مفید بوده باشه.

نحوه کار و تنظیم کنترل بار دیجیتال
انتشار : ۱۳ تیر ۱۳۹۹

کنترل فاز


کنترل فاز چیست؟

یکی از دستگاههای مهم که در تابلو استفاده میشه کنترل فاز هست .همون طور که از اسم دستگاه معلوم هست ، کار کنترل کردن فازها و محافظت الکتروموتور در برابر دو فاز شدن ، عدم تقارن فازها و عدم توالی فازها رو به عهده داره.

 میدونید که اگه یکی از فازهای شبکه به هر دلیلی قطع بشه یا فازها جابجا بشن، میتونه باعث سوختن الکتروموتور یا خرابی دستگاه بشه .

قطع فاز: قطع یک فاز میتونه دلایل مختلفی داشته باشه ، ممکنه ایرادی در خط اصلی (قبل از ترانس) وجود داشته باشه ، ممکنه فیوز کاتد قطع کرده باشه و حتی ممکنه سیم حامل فاز که به کنترل فاز وصل میشه بدلیل شُل شدن پیچ از زیر پیچ خارج شده باشه.

عدم توالی فازها: گاهی برقکارها برای انجام کاری قبل و یا بعد از کنتور ، مجبور میشن کابلها رو باز کنن و در هنگام نصب مجدد ، سهوا کابلها رو جابجا میبندن که این موضوع باعث چپ کار کردن الکتروموتور میشه(منظور از چپ کار کردن ، کار کردن در خلاف جهت دستگاه هست) که کنترل فاز از این کار جلوگیری میکنه.

عدم تقارن فازها: مقدار ولتاژ فازها باید با هم برابر باشه. این مقدار درایران 400 ولت هست و اگر به هر دلیل هر سه فاز با هم برابر نباشن کنترل فاز از استارت الکتروموتور جلوگیری میکنه.

کنترل فازها معمولا دارای چراغهای سبز و قرمز هستن که چراغ سبز نشان دهنده درست بودن و چراغهای قرمز نشان دهنده اشتباه بودن سه فاز هستش. همچنین کنترل فاز سه ترمینال ورودی برای سه فاز داره که معمولا با حروف L3 ،L2 ،L1 و یا با T، S ، R نمایش داده میشه و یک کنتاکت مشترک با شماره ترمینال 15 ، یک کنتاکت باز با شماره ترمینال18 و یک کنتاکت بسته با شماره ترمینال 16 داره .

وقتی برق اصلی وصل شد و سه فاز کامل به کنترل فاز رسید ، کنتاکت باز بسته میشه و سیستم آماده استارت هست و اگه یکی از چراغهای قرمز روشن بشه متوجه میشیم که ایرادی در برق وجود داره.

کلیه موارد ذکر شده به جز کنتاکت باز و بسته ، در مارکهای مختلف با هم فرق دارن و فقط ترمینالهای 15 ، 16 و 18 در همه کنترل فاها یکسان هستن.

توجه داشته باشین که ترمینالهای 15 و 18 در مدار فرمان قرار میگیرن.

کنترل فاز
انتشار : ۱۳ تیر ۱۳۹۹

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تهران خیابان لاله زار کوچه امین زاده پاساژ پردیس پلاک 14

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما