با ما حرفه ای شوید

نحوه کار و تنظیم کنترل بار دیجیتال


نحوه کار و تنظیم کنترل بار دیجیتال

رله ی کنترل بار دیجیتال:

همونطور که می دونی کنترل بار وسیله ای برای جلوگیری از سوختن الکتروموتور در برابر اضافه جریان هست . به این صورت که روی بدنه کنترل بار سه تا سوراخ تعبیه شده که هر کدوم به عنوان یک ترانس جریان عمل می کنه و سیم یا کابل اصلی از داخل اونها عبور می کنه (البته بجز سوراخ وسط که عبور یا عدم عبور کابل از اون بی تاثیر هست ) و دستگاه جریانی که از هر کابل عبور میکنه رو اندازه گیری میکنه و علاوه بر نمایش جریان روی نمایشگر دستگاه ، با مقایسه جریان مصرفی و جریان تنظیم شده ، چنانچه جریان مصرفی بیش از جریان تنظیم شده باشه مدار رو قطع میکنه تا از سوختن الکتروموتور جلوگیری کنه.

 

تماشای فیلم آموزشی نحوه کار و تنظیم کنترل بار شیوا امواج در آپارات

 

نحوه ورود به منو و برنامه دهی:

روی دستگاه 3 تا دکمه تعبیه شده که دکمه بالا مربوط به منو و دکمه های + و – مربوط به تنظیم مقدار هر گزینه ست.

با یکبار فشار دادن دکمه ی منو وارد منوی تنظیمات میشیم و با هر بار فشار دادن اون به گزینه بعدی تنظیمات هدایت میشیم و در هر گزینه می تونیم مقدار اون رو با دکمه های + و – تنظیم کنیم.

گزینه های منو:

1-گزینه اول مربوط به افزایش جریان هست که باید روی جریان نامی الکتروموتور تنظیم بشه و به هر دلیل آمپر مصرفی از آمپر تنظیم شده بالاتر بره ، کنترل بار مدار رو قطع میکنه. در این مدل که در فیلم مشاهده میکنی ، این گزینه از 1 تا 60 آمپر قابل تنظیم هست.

2- گزینه دوم مربوط به کاهش جریان هست و برای مواردی کاربرد داره که کاهش جریان باعث آسیب به الکتروموتور میشه مثلا کفکشها و پمپهای شناور، چنانچه بدون آب کار کنن باعث سوختن الکتروموتور و آسیب رسیدن به پمپ میشه که می تونیم با تنظیم این گزینه از این کار جلوگیری کنیم. همینطور که میدونی اگه پمپ آب بدون آب کار کنه آمپر مصرفی اون پایین میاد ( بدلیل اینکه موتور بدون بار کار میکنه ) در نتیجه در اثر پایین اومدن جریان ، دستگاه مدار رو قطع میکنه و با تنظیم روی عدد 0 این گزینه غیر فعال میشه.

3-گزینه سوم مربوط به عدم تقارن جریانهاست. یعنی اگه یک فاز آمپر کمتر یا بیشتری مصرف کنه ، کنترل بار مدار رو قطع میکنه. این گزینه از 7 تا 100% قابل تنظیم هست . یعنی مثلا اگه اون رو روی 20% تنظیم کنیم وقتی جریان دو فاز تا 20% با هم اختلاف داشته باشن از اون چشم پوشی میکنه ولی اگه اختلاف بیش از 20% شد مدار رو قطع میکنه.

4-گزینه چهارم مربوط به تاخیر در وصل هست به این معنی که وقتی برق به بوبین کنترل بار میرسه ، بعد از سپری شدن زمان تنظیم شده در این گزینه، رله ای که در مسیر مدار فرمان قرار داره عمل میکنه و مدار آماده استارت هست. این گزینه از 0 تا 240 ثانیه قابل تنظیم هست.

5-گزینه پنجم تاخیر در قطع برای خطای افزایش جریان و عدم تقارن جریانهاست و در صورتی که یکی از دو خطای گفته شده رخ بده ، بعد از سپری شدن زمان تنظیم شده ، کنترل بار مدار رو قطع میکنه. این گزینه از 0 تا 10 ثانیه قابل تنظیم هست.

6-گزینه ششم تاخیر در قطع برای خطای کاهش جریان هست و از 5 تا 10 ثانیه قابل تنظیمه.

7-گزینه هفتم زمان استارت اولیه ست . همینطور که می دونی آمپر استارت در الکتروموتورها 3 تا 5 برابر جریان نامی هست و با تنظیم این گزینه مشخص می کنیم که کنترل بار به مقدار زمان تنظیم شده از بالا بودن آمپر چشم پوشی کنه تا از آمپر استارت عبور کنه و بعد از عبور از آمپر استارت شروع به محافظت کنه. این گزینه از 0 تا 120 ثانیه قابل تنظیم هست.

ترمینالهای ورودی و خروجی:

این دستگاه دارای 6 ترمینال هست که ازسمت چپ ترمینال اول مربوط به نول و ترمینال دوم مربوط به فاز بوبین کنترل بار هست و برق 220 ولت باید به این دو ترمینال متصل بشه .

ترمینال سوم مربوط به ریست اتوماتیک هست که با وصل برق به این ترمینال ، بعد از هر خطا که منجر به قطع رله بشه ، کنترل بار بصورت اتوماتیک با تاخیر زمانی OnDelay+60s که بصورت شمارش معکوس روی نمایشگر نشون داده میشه ، رله رو وصل میکنه و در صورت نرمال بودن وضعیت به کار خودش ادامه میده و در صورت تکرار خطا ، این عمل تا 3 مرتبه انجام میشه و بعد از اون منتظر ریست دستی می مونه.

ترمینال چهارم که با حرف انگلیسی C مشخص هست ، ترمینال مشترک هست که برق مدار فرمان بعد از کنترل فاز به این ترمینال میاد.

ترمینال پنجم که با حروف NC مشخص شده کنتاکت نرمال بسته هست که در حالت عادی و برقدار نبودن کنترل بار ، ترمینال C با این ترمینال به هم متصل هستن.

ترمینال ششم با مشخصه حروف NO یا نرمال باز که در حالت عادی باز بوده و با وصل برق کنترل بار این ترمینال بسته شده و با ترمینال C در مسیر مدار فرمان قرار میگیره.

 

 

 

 

پیغامهای خطا:

در زمان وجود خطا و قطع رله ، روی نمایشگر پیغام خطا نمایش داده میشه و چراغ چشمک زن مربوط به همون خطا روشن میشه.

1- در صورت قطع رله در اثر افزایش جریان روی نمایشگر پیغام Lod نمایش داده میشه و چراغ چشمک زن OL روشن میشه .

2- در صورت قطع رله در اثر کاهش جریان روی نمایشگر پیغام Unc نمایش داده میشه و چراغ چشمک زن UL روشن میشه.

3- در صورت قطع رله در اثر عدم تقارن جریانها روی نمایشگر پیغام Ubc نمایش داده میشه و چراغ چشمک زن %A روشن میشه.

در هر یک از حالتهای بالا با فشار دادن همزمان دکمه های + ، - و یا یکبار قطع و وصل کردن برق بوبین کنترل بار ، میتونیم دستگاه رو ریست کنیم که مجددا آماده به کار بشه.

 

 

 

نحوه تنظیم کنترل بار:

بعد از ورود به منو میتونیم گزینه ها رو یک به یک و به مقدار مورد نیاز با دکمه های + و – تنظیم کنیم.

برای ثبت تنظیمات باید همه گزینه ها رو تنظیم کنیم یا اگه قصد تنظیم یا تغییر یک گزینه رو داریم ، باید همه گزینه ها رو فعال و از اونها عبور کنیم . بطور مثال اگه قصد تنظیم یا تغییر گزینه اول رو داریم باید یکبار دکمه ی منو رو فشار بدیم و بعد از تنظیم مقدار جریان دلخواه ، شش بار دکمه منو رو فشار بدیم و از همه گزینه ها عبور کنیم و وقتی به عدد 0 با روشن بودن نشانگر نرمال رسیدیم ، تغییرات اعمال شده ثبت میشه و کنترل بار آماده کار هست.

نکته : وقتی وارد منوی تنظیمات میشیم و گزینه ای رو تنظیم می کنیم ، اگه به مدت 5 ثانیه دکمه ای رو فشار ندیم ، دستگاه بصورت خودکار از منو خارج میشه و تنظیم اعمال شده ثبت نمیشه.

 

 

 

نشانگرهای دستگاه:

روی کنترل بار 8 عدد نشانگر LED تعبیه شده که وقتی وارد منو میشیم روی هر گزینه ای باشیم نشانگر مربوط به اون گزینه روشن میشه:

1 –OL : نشانگر افزایش جریان.

2 –UL : نشانگر کاهش جریان.

3 –%A : نشانگر عدم تقارن جریانها.

4 –ON : نشانگر تاخیر در وصل.

5 –OFF : نشانگر تاخیر در قطع برای خطای افزایش جریان و عدم تقارن جریانها.

6 –OFF(u) : نشانگر تاخیر در قطع برای خطای کاهش جریان.

7 –Normal : وضعیت آماده بکار بودن کنترل بار.

8 –Delay Start : زمان استارت راه اندازی.

لازم هست توضیح بدم که در زمان آماده بکار بودن دستگاه ، روی نمایشگر عدد 0 و در زمان روشن بودن الکتروموتور مقدارجریان مصرفی نمایش داده میشه.

از اینکه این مطلب رو خوندی و فیلم آموزشی رو تماشا کردی خیلی متشکرم و امیدوارم این مطلب برات مفید بوده باشه.

  انتشار : ۱۳ تیر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 77

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تهران خیابان لاله زار کوچه امین زاده پاساژ پردیس پلاک 14

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما