با ما حرفه ای شوید

کنترل فاز


کنترل فاز

کنترل فاز چیست؟

یکی از دستگاههای مهم که در تابلو استفاده میشه کنترل فاز هست .همون طور که از اسم دستگاه معلوم هست ، کار کنترل کردن فازها و محافظت الکتروموتور در برابر دو فاز شدن ، عدم تقارن فازها و عدم توالی فازها رو به عهده داره.

 میدونید که اگه یکی از فازهای شبکه به هر دلیلی قطع بشه یا فازها جابجا بشن، میتونه باعث سوختن الکتروموتور یا خرابی دستگاه بشه .

قطع فاز: قطع یک فاز میتونه دلایل مختلفی داشته باشه ، ممکنه ایرادی در خط اصلی (قبل از ترانس) وجود داشته باشه ، ممکنه فیوز کاتد قطع کرده باشه و حتی ممکنه سیم حامل فاز که به کنترل فاز وصل میشه بدلیل شُل شدن پیچ از زیر پیچ خارج شده باشه.

عدم توالی فازها: گاهی برقکارها برای انجام کاری قبل و یا بعد از کنتور ، مجبور میشن کابلها رو باز کنن و در هنگام نصب مجدد ، سهوا کابلها رو جابجا میبندن که این موضوع باعث چپ کار کردن الکتروموتور میشه(منظور از چپ کار کردن ، کار کردن در خلاف جهت دستگاه هست) که کنترل فاز از این کار جلوگیری میکنه.

عدم تقارن فازها: مقدار ولتاژ فازها باید با هم برابر باشه. این مقدار درایران 400 ولت هست و اگر به هر دلیل هر سه فاز با هم برابر نباشن کنترل فاز از استارت الکتروموتور جلوگیری میکنه.

کنترل فازها معمولا دارای چراغهای سبز و قرمز هستن که چراغ سبز نشان دهنده درست بودن و چراغهای قرمز نشان دهنده اشتباه بودن سه فاز هستش. همچنین کنترل فاز سه ترمینال ورودی برای سه فاز داره که معمولا با حروف L3 ،L2 ،L1 و یا با T، S ، R نمایش داده میشه و یک کنتاکت مشترک با شماره ترمینال 15 ، یک کنتاکت باز با شماره ترمینال18 و یک کنتاکت بسته با شماره ترمینال 16 داره .

وقتی برق اصلی وصل شد و سه فاز کامل به کنترل فاز رسید ، کنتاکت باز بسته میشه و سیستم آماده استارت هست و اگه یکی از چراغهای قرمز روشن بشه متوجه میشیم که ایرادی در برق وجود داره.

کلیه موارد ذکر شده به جز کنتاکت باز و بسته ، در مارکهای مختلف با هم فرق دارن و فقط ترمینالهای 15 ، 16 و 18 در همه کنترل فاها یکسان هستن.

توجه داشته باشین که ترمینالهای 15 و 18 در مدار فرمان قرار میگیرن.

  انتشار : ۱۳ تیر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 77

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تهران خیابان لاله زار کوچه امین زاده پاساژ پردیس پلاک 14

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما