با ما حرفه ای شوید

بیمتال چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟


بیمتال چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

بیمتال:

وسیله ای که موتور رو در برابر اضافه جریان محافظت میکنه.

یعنی با یک پیچِ تنظیم که روی بیمتال تعبیه شده میتونیم آمپر رو تنظیم کنیم (تنظیم بر اساس جریان نامی موتور)و اگرموتور به هر دلیلی (مکانیکی یا الکتریکی) آمپری بیشتر از جریان نامی استفاده کنه ، بیمتال مدار رو قطع میکنه تا از سوختن الکتروموتور جلوگیری کنه . روی بیمتال غیر از ولوم تنظیمِ رنج آمپر ،ولوم کوچک دیگه ای هست که دو حالت دستی و اتومات داره و برای این تعبیه شده که در مواقعی که موتور آمپر بیشتری کشید و بیمتال قطع کرد ، بعد از سرد شدن که معمولا 5 دقیقه طول میکشه، بتونیم بصورت دستی یا اتومات دوباره وصلش کنیم. به این صورت که اگه ولوم رو روی حالت دستی بگذاریم باید شستیِ ریستِ بیمتال رو فشار بدیم تا کنتاکتش وصل بشه ولی اگه رو حالت اتومات باشه ،بعد از سرد شدن تیغه داخلی ،کنتاکتِ باز شده ی بیمتال بصورت اتومات بسته میشه و مدار آماده استارت هست.

بیمتالها طوری ساخته شدن که قابل اتصال مستقیم زیر کنتاکتور هستن و ورودی اونها بصورت زایده هایی مثل سیمِ مفتول هست که این زایده زیر پیچ کنتاکتور محکم میشه و خروجی بیمتال هم بصورت پیچی هست، که سیم زیر پیچ بسته میشه .

در آمپرهای بالا بیمتالها طوری طراحی شدن که میتونیم اونها رو به دو صورت مجزا از کنتاکتور و چسبیده به کنتاکتور استفاده کنیم .

ساختمان داخلی بیمتال تشکیل شده از دو فلز به هم چسبیده که ظرفیتِ گرمایِ ویژه ی اونها با هم تفاوت داره طوری که وقتی آمپر موتور بالا میره در واقع حرارتِ داخلی بیمتال بالا میره و فلزی که ظرفیت گرمای ویژه ی اون کمتره منبسط میشه و تیغه بسته ی بیمتال رو قطع میکنه.

  انتشار : ۱۵ تیر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 173

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تهران خیابان لاله زار کوچه امین زاده پاساژ پردیس پلاک 14

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما